Sikkerhetskontroll Klasse B

SIKKERHETSKONTROLL KLASSE B

Vognkortet

Veggrepet på forhjulene blir redusert, kursstabiliteten blir redusert, bremselengde økes, blendingsfare ved at lyktene heves.

Kjøreegenskapene blir redusert, bremselengde økes, samt at det er blendingsfare dersom lyktene og fronten på bilen heves.

Det er ulovlig. Man får redusert veigrep, kursstabiliteten blir redusert, bremselengden blir lengre, samt blendingsfare siden fronten blir hevet av vekten bak.

Bremser

Utføre kontroll: trykk på bremsepedalen til den blir hard (5-6) ganger. Hold trykk på bremsepedalen samtidig som du starter bilen. Pedalen skal nå synke inn.

Som regel er det ikke forsvarlig da dette gir nedsatt bremseeffekt. Samt at pedalen blir veldig tung og hard.

Kontrollere væskenivået i beholder for bremsevæske under panseret på bilen.

Det kan være slitte bremseklosser, noe som gjør at bremsesystemet trenger mer væske for å trykke bremseklokkene inn mot bremseskivene. Det kan også være lekkasje i bremsystemet. Ta bilen til verksted for kontroll.

Kjøre mellom 30-40 km/t rett frem, og deretter bremse samtidig som du holder løst i rattet. Bilen skal i utgangspunktet holde kurs rett frem.

Det er en feil ved bremsene som gjør at de ikke slites likt. Trekker bilen til venstre er bremsene mest slitt på høyre side og omvendt. Besøk et verksted.

Identifisere varsellampen, samme lampe som parkeringsbrems/håndbrekk. Få den til å lyse og slukke. Start motor, ta av og på håndbrekkket

Stanse, finne evt. årsak (det kan være at to-krets-systemet ikke fungerer eller at det er lite bremsevæske, evt. at håndbrekket er feil). Kanskje det er en teknisk feil og en defekt styreenhet.

Identifisere varsellampen som viser ABS med gul skrift. Få den til å lyse og deretter slukke. Dette er en lampe som skal lyse når du får motoren i gang, og slukke automatisk etter noen sekunder.

Dekk

Visuell kontroll, sjekk om det er noe unaturlig ved hjulene.

Rift i dekksiden, bulker i felgen som fører til ustabilitet, bobler i siden på dekket, forsterkninger i dekket vil da være veldig redusert.

Visuell kontroll. Er hjulene slitt jevnt i mønsteret?

Dersom det er for lite lufttrykk, vil dekkene være slitt på siden. Dersom det er for mye lufttrykk, vil dekkene være slitt på midten. Dersom det er slitt bare på den ene siden, kan det være at forstillingen på hjulene er skjev

Visuell kontroll, evt. bruk av dybdemåler eller slitasjevarsel på dekkene. Minste tillatte mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm og på vinterdekk 3,0 mm. I dekkmønsteret er det små gummiklumper som indikerer hvor slitte dekkene er

Dårlig veggrep, samt økt fare for vannplaning.

Se instruksjonsbok eller annen merking på bilen. Dette kan være på tanklokk for drivstoff eller i dørkarmen/på døren.

Visuelt kan man se om dekket er jevnt slitt eller bruk lufttrykksmåler. Noen dekk er laget slik at man kanskje må ha høyere lufttrykk enn oppgitt. Er du i tvil, bruk heller litt for høyt lufttrykk.

Kontroller i vognkortet. Defineres som «Min. Li» og deretter en bokstav.

Visuell kontroll. På dekket står det for eksempel «245/45R17 95W». Det vil også stå følgende på dekket: «Max load: 690 kg».

Lys og lykter

Sjekk at bremselys på venstre og høyre side, samt høytsittende bremselys fungerer.

Nei, det er ikke forsvarlig. Feilen kan være en sikring som er røket eller en lyspære som ikke virker.

Slå på lyset, sjekke alle lys ute på bilen.

Ved nødstopp for å markere bil, samt at det kan være en situasjon som krever ekstra oppmerksomhet.

Slå på nærlyset, kjør inn mot en vegg e.l. for å se om det er lys fra begge lykter. Xenonlys skal ha automatisk høyderegulering.

Blending av møtende trafikanter og siktstrekningen i mørket kan bli redusert.

Slå på lysene, visuell kontroll.

Blendingsfare, irritasjon eller bot for feil lysbruk. Ikke alle biler har kurvelys.

Slå på tåkebaklys ved hjelp av bryter.

De kan være sterkt blendende spesielt om man kjører i kø. Kan oppfattes som bremselys.

Dette er de lysene som kommer på automatisk når man starter bilen. Kontrollere at de virker ved å gå rundt bilen.

Parkering i mørket uten andre lyskilder.

Annet

Den skal være tilgjengelig fra førersetet, og kan for eksempel ligge i døren, i hanskerommet, under setet eller i et eget rom.

Den skal være godt synlig for andre trafikanter. Utenfor tettbygd strøk bør den stå mellom 100-200 m fra bilen og aktuell situasjon. Innenfor tettbygd strøk bør man vurdere forholdene.

Bruk vindusviskerhendel for å sjekke de forskjellige hastigheter.

Slitasje, rifter, løs gummi eller striper under visking.

Vifter opp i frontrute, temperatur opp! Varmetråder i bakrute og speil.

Trykk på knappen for varmetråder i bakruten (rearview).

Ofte samme knappen som varmetråder på bakrute. Kanskje egen knapp.

Slå på tåkebaklys ved hjelp av bryter.

Åpne panseret og forsøk å dytte i batteriet. Det skal ikke flytte på seg.

Det kan være batterisyresøl og det kan føre til kortslutning.

Trykk på rattet og hornet.

Trykk på rattet og hornet.

Vise beholder under panseret.

Slitasje, rifter og skader. Virker beltestrammeren? Kontroller.

Beltet vil ligge løst og vil ikke stramme godt nok ved sammenstøt.

Monter den ved bilen. Gå med reflekssiden på varseltrekant fremover for å vise deg selv. Ta på refleks før du går med trekant.

Utføres ved å trykke på den røde trekanten i bilen.

Fjern- eller nærlys vil minske effekten av nødsignallyset. Optimalt bør man ha nødsignallys alene, da det gir best effekt.

Tenning på, lyset skal lyse og deretter slukke.

Barn og kortvokste kan skades ved utløsning av airbag.

Skal være mellom minimum og maksimum på peilepinne til motorolje.

Vis i motorrommet hvor man fyller på olje.

Styring

Rattutslag til begge sider, sjekke dødgang styring (max 2-3 cm), selvoppretting av styring, ulyder og om bilen er retningsstabil.

Kan være feil på forstillingen eller forskjellig lufttrykk på venstre og høyre side.

Start motor samtidig som du svinger mot venstre eller høyre. Rattet skal da bli lett idet du starter motoren.

Ja, det kan være forsvarlig, men styringen vil bli veldig tung. Dersom bilen har elektromagnetisk styring, vil det ikke være forsvarlig da dette kan ødelegge styringen ytterligere.

Kjøre bilen i ca. 30 km/t med løst rattgrep. Bilen skal gå rett frem.

Det kan være feil lufttrykk, eller feil i forstillingen på hjulene.